haniye yazdani

جستجوگر وب و مطالب مفید

haniye yazdani

جستجوگر وب و مطالب مفید

  • ۰
  • ۰

خرابی بلبرینگ چرخ خودرو ها یک مشکل رایج است که برای هر وسیله نقلیه اتفاق می افتد و می تواند در صورت سهل انگاری و عدم توجه تبدیل به یک مشکل بسیار هزینه بر برای رانندگان خودرو ها شود، در همین راستا بسیار حائز اهمیت است که رانندگان از علائم بالقوه این مشکل آگاه باشند تا از ایمنی و عملکرد صحیح وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنند.

در این مقاله به علائم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو پرداخته می شود تا عزیزانی که در این مسئله دانش مورد نیاز را ندارند بتوانند با آگاهی بیشتری از بوجود آمدن مشکلات موتوری برای وسیله نقلیه خود جلوگیری کنند. البته لازم به ذکر است که علائم خرابی این قطعه ممکن است در خودروی های مختلف، گاهی متفاوت تر باشد. برای مثال خودروی همیشه در صحنه پراید را در نظر بگیرید، برای شناخت علائم خرابی بلبرینگ چرخ عقب پراید می توانید از لینک گذاشته شده استفاده کنید تا متوجه بعضی از تفاوت های مورد نظر بشوید.

بلبرینگ چرخ چیست و نقش آن در خودرو

بلبرینگ چرخ وسیله نقلیه یکی از حیاتی ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو است؛ بلبرینگ چرخ اصلی ترین قسمت از مجموعه چرخ می باشد که چرخ را به محور متصل می کند، این قطعه مجموعه ای از گلوله های مخروطی شکل است که توسط یک حلقه فلزی به هم چسبیده اند.

وظیفه اصلی بلبرینگ چرخ این است که وزن وسیله نقلیه را تحمل کند و چرخ را به آرامی بچرخاند؛ یاتاقان‌های چرخ به صورت معمول از مواد با دوام مانند فولاد یا سرامیک ساخته می شوند و به گونه ای طراحی می شوند که در برابر تنش ها و اصطکاک ثابت ناشی از چرخش چرخ مقاومت کنند.

با این حال با وجود استاندارد‌هایی که در ساخت بلبرینگ‌های چرخ رعایت می شود، با گذشت زمان، این قطعات به دلیل عوامل مختلفی از جمله مسافت پیموده شده، شرایط جاده و وزن وسیله نقلیه فرسوده می شوند. این مسئله مخصوصا در خودروهایی که کیفیت ساخت پایین تری دارند بیشتر خود را نشان می دهد، برای مثال بلبرینگ چرخ عقب پراید نیاز به نگهداری بسیار بیشتری دارد تا خودروی ساخت خارج که استاندارد های کیفیت بسیار بالاتری را در ساخت خودروهای خود رعایت می‌کنند.

علائم خرابی بلبرینگ چرخ چیست و چه دلایلی موجب این رویکرد می شود

پیش از خرابی بلبرینگ خودرو، همیشه نشانه هایی وجود دارند که به راننده هشدار خرابی بلبرینگ چرخ را می دهند؛ مسئله ای که حائز اهمیت است این است که راننده این نشانه ها را متوجه بشود و بتواند به موقع اقدامات مورد نیاز را جهت رفع این خرابی ها به انجام برساند.

علائم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو شامل:

  • سر صدای زیاد بلبرینگ ها
  • لرزش فرمان خودرو
  • کشیده شدن خودرو به یک سمت
  • لق شدن چرخ خودرو
  • سایش نامتوازن لاستیک ها
  • صدای تق تق در پیچ ها
  • روشن شدن چراغ ABS
  • قفل شدن چرخ خودرو

نشانه های ذکر شده بیشترین علائم های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو گزارش شده توسط متخصصین خودرو است که در صورت داشتن هر کدام از این نشانه ها، باید احتمال خرابی بلبرینگ چرخ وسیله نقلیه خود را مورد توجه قرار بدهید؛ در ادامه به هر یک از این علائم بیشتر پرداخته می شود.

سر و صدای زیاد بلبرینگ ها

یکی از رایج ترین علائم خرابی بلبرینگ چرخ خودرو؛ صدایی است که از چرخ آسیب دیده به وجود می آید. این صدا به روش های مختلفی مانند صدای خر خر یا صدای خراش ظاهر می شود و در هنگام افزایش سرعت، در بیشتر مواقع این صدا نیز شدت بیشتری می گیرد. در صورت شنیدن این نوع صدا ها، در اسرع وقت به یک مکانیک خبره مراجعه فرمایید.

لرزش فرمان خودرو

در برخی موارد، خرابی بلبرینگ چرخ می تواند منجر به لرزش بیش از حد در فرمان یا کل خودرو شود. این لرزش می تواند ناشی از سایش ناهموار یا ناهماهنگی بلبرینگ ها باشد و کنترل خودرو را به خصوص در سرعت های بالاتر دشوار کند، بنابراین بهتر است رویکرد های مورد نیاز برای تعویض این قطعه را در اسرع وقت انجام دهید.

کشیده شدن خودرو به یک سمت

کشیده شدن خودرو به یک سمت می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما یکی از این دلایل خرابی بلبرینگ چرخ خودرو است؛ به دلیل ترک ها یا سایش نا هموار در بلبرینگ، چرخ مربوطه تعادل و توازن خود را از دست می دهد و امکان رانندگی در یک خط صاف را از راننده سلب می کند.

لق شدن چرخ خودرو

یکی دیگر از نشانه های خرابی این قطعه شلی یا لق شدن چرخ خودرو است؛ می توان با گرفتن بالا و پایین چرخ و تلاش برای حرکت دادن آن به جلو و عقب، لق شدن چرخ ها را به راحتی تشخیص داد؛ رسیدگی نکردن به این مشکل موجب لرزش های ناپایدار در هنگام رانندگی می شود، بنابراین بهتر است پیش از وقوع یک وضعیت خطرناک برای رفع این مشکل اقدام شود.

سایش نامتوازن لاستیک ها

همیشه سایش تایرهای خود را مورد بررسی قرار دهید، در هنگام خرابی بلبرینگ چرخ خودرو، معمولا فقط یک یا دو تایر ساییده می شوند در حالی که تایر های دیگر سالم می مانند، این سایش های نامتوازن به صورت لکه های طاس یا نا هموار در تایر ها ظاهر می شود.

صدای تق تق در پیچ ها

آیا تا به حال پیش آمده است که هنگام پیچیدن خودرو به سمت چپ یا راست صدای تق تق از چرخ ها بشنوید؟ در صورت جواب مثبت، این رویکرد به دلیل ساییده شدن قطعات فلزی بلبرینگ به یکدیگر ایجاد می شود و یکی دیگر از نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو است.

روشن شدن چراغ ABS

تمامی خودرو های مدرن امروزی، مجهز به سیستم ترمز ABS هستند، جدا از مزیت هایی که این سیستم برای رانندگان به وجود می آورد، در صورت خرابی بلبرینگ چرخ، چراغ ABS در صفحه کیلومتر روشن می شود و اینگونه شما با استفاده از راحت ترین راه حل، متوجه خرابی بلبرینگ چرخ خودروی خود می شوید.

قفل شدن چرخ خودرو

قفل شدن چرخ خودرو یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی است که می تواند برای رانندگان رخ بدهد و متاسفانه یکی از دلایل بروز این اتفاق خرابی بلبرینگ چرخ خودرو است، در همین راستا این علت نشان می دهد که چرا رانندگان باید به نشانه های خرابی بلبرینگ چرخ خودرو دقت نمایند.

معرفی برند با کیفیت برای بلبرینگ چرخ عقب

یکی از مهمترین دلایل خرابی بلبرینگ چرخ خودرو، خریدن بلبرینگ چرخی با کیفیت پایین است؛ بهتر است در خصوص چنین قطعه مهم و حیاتی، که خرابی آن برای سلامتی سرنشینان خودرو خطر آفرین است، خساست به خرج داده نشود و بهترین مارک ها را خریداری شوند.

در همین راستا، کمپانی بلبرینگ سازی GSK به شما پیشنهاد می شود؛ درست است که بلبرینگ های چینی در بین مردم بدنام شناخته می شوند اما در میان برند های چینی نیز می توان بلبرینگ های با کیفیتی را شناسایی کرد، کمپانی یاتاقان سازی GSK یکی از این برند های پیشنهادی است.

دیجی برینگ به عنوان نمایندگی بلبرینگ GSK در ایران، یکی از بهترین بستر هایی است که می توانید بلبرینگ چرخ خودروی برند GSK مورد نیاز خود را از آن خریداری کنید. این شرکت با داشتن سال ها سابقه در واردات یاتاقان اصلی برند های معروف از سراسر جهان و داشتن حجم زیادی از مشتریان راضی، توانسته جای پای خود را در صنعت بلبرینگ ایران مستحکم کند.

منبع: امیگو

  • ۰۳/۰۳/۲۴
  • armin moghim

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی